En svensk klassiker

Många är det som vill göra det som kallas för en svensk klassiker. Det är kombinationen av fyra stora svenska långlopp och har funnits sedan 1972. Man måste alltså göra 4 olika lopp, inom olika grenar och det under en period av 12 månader. Det finns även tjejklassiker och halvklassiker Dessa lopp ingår i de olika varianterna:

En svensk klassiker

Vasaloppet eller Öppet spår, 90 km skidåkning, alternativt Engelbrektsloppet, 60 km skidåkning
Vätternrundan, 300 km cykling
Vansbrosimningen, 3 km simning i öppen älv
Lidingöloppet, 30 km löpning


Tjejklassikern

Kristinaloppet eller Tjejvasan eller Kortvasan, 30 km skidåkning
Tjejvättern, 100 km cykling
Vansbro tjejsim, 1 km simning
Lidingö tjejlopp, 10 km löpning

Halvklassikern

HalvVasan, 45 km skidåkning eller Engelbrektshalvan, 30 km skidåkning
Halvvättern, 150 km cykling
Vansbro Halvsim, 1,5 km simning
Halva Lidingöloppet, 15 km löpning

Träna inför din utmaning

Om du tänker att du ska genomföra en svensk klassiker så är det en god idé att börja med träning inför det i god tid. Du ska ju åka skidor, cykla, simma och springa. Så du bör behärska alla grenar samt ha en bra kondítion. Se till att lägga upp ett bra träningsprogram, ät rätt och testa kosttillskott. Läs mer om det på PM International. Ge dig tid till att komma i form innan du kör igång med de olika tävlingsloppen. Då är det större chans att du klarar av alla delar och får det där eftertraktade diplomet. 

 

2 okt 2019